18.9.2012
Sogn & Fjordane Art Museum, Norway
El principal atractivo de la pequeña ciudad noruega de Førde es su interacción con las montañas circundantes y el glaciar de Jostedalsbreen, el más grande del continente europeo, que se encuentra en las proximidades de la ciudad.
El nuevo museo de la ciudad, ‘Sogn y Fjordane Kunstmuseum’, diseñado por C.F. Møller Architects, basa su expresión arquitectónica en ese característico paisaje, emergiendo como un bloque de hielo cristalino que se ha deslizado desde las montañas circundantes.
La forma cristalina proporciona una solución de planta asimétrica, con diversos desplazamientos en la fachada. La fachada está revestida en cristal blanco con una red de líneas angulosas que recuerdan a las líneas de fractura en el hielo. Esta red también define las aberturas de ventanas irregulares. Por la noche estas líneas se iluminan, por lo que el museo aparece como un bloque brillante en medio de la oscuridad de la ciudad.
En el interior, los visitantes del museo suben a través de los cuatro pisos de espacios de exposición hasta la terraza desde donde se puede disfrutar de las panorámicas vistas de las montañas.
Original Text in English
The small Norwegian town of Førde draws its qualities from its interaction with the surrounding mountains, which are visible everywhere, and from Jostedalsbreen, the largest glacier on the European mainland, which lies in close proximity to the town.
The town’s new museum, Sogn & Fjordane Kunstmuseum also draws upon the distinctive landscape for its architectural expression: the museum lies like a crystal-clear block of ice that has slid down from the surrounding mountains.
The crystalline form provides an asymmetrical plan solution, with varying displacements in the facade. The facade is clad in white glass with a network of angled lines, reminiscent of the fracture lines in ice. This network also defines the irregular window apertures. In the evening these lines are illuminated, so that the museum lies like a sparkling block in the middle of the town’s darkness.
Inside, visitors move upwards through the museum’s four floors of exhibition space, and at the top a panoramic view of the mountains can be enjoyed from a roof terrace that can also function as an exhibition space or stage.
C.F. Møller Architects were also responsible for the design of the SEIF office building which is the museum’s closest neighbour, and for a residential complex on the same site which is presently under construction.