14.12.2009

Rauch House in Schlins, Austria

La materialidad y la forma de la residencia son consecuencia directa de la empinada y escarpada pendiente de la parcela y de su contexto paisajístico, como si un bloque monolítico, similar a una pieza de naturaleza abstracta y artificial, hubiera sido incrustado en la tierra. Dos hendiduras articulan la construcción de tierra apisonada, presionándolo para que generar por detrás un gesto de bienvenida hacia el valle. El interior de la casa se desarrolla en la forma de secuencias de espacios individualizables que responden a plantas racionales con condiciones variables.
A diferencia de la arquitectura más orgánica de arcilla arcaica, la morfología del edificio apunta hacia una cierta claridad y ángulos afilados. Las tiras de ladrillos de barro que se insertan entre las típicas capas de arcilla estabilizan ópticamente la estructura del edificio haciendo hincapié en la horizontalidad y realzando la luz y los efectos de sombra en la textura de la superficie. Tomada como un todo, la casa es un laboratorio, un experimento que representa la planificación y la estrecha cooperación entre el arquitecto y el cliente-constructor , el maestro de arcilla Martin Rauch, que culminó con la auto-construcción de la casa.

The materiality and form of the residential house are direct reactions to the steep south-sloping scarp situation of the slender plot in its landscape context – as if a monolithic block, similar to a piece of abstract and artificial nature, had been pressed out of the earth. Two clefts articulate the building of rammed earth, wedging it backwards with the scarp and establishing a frontal prelude or welcoming gesture towards the valley. The inside of the house is developed in the form of sequences of individualizable spaces that respond storey-wise to the variable conditions.

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As opposed to more organic, archaic clay architecture, the morphology of the building aims towards a certain clarity and sharp-edgedness. The strips of clay bricks that are inserted between the typical clay layers optically stabilise the building structure by emphasising the horizontality and heightening the light and shadow effects of the surface texture. At a material-atmospheric level, the spatial sequence shows a succession that literally ascends from the raw and archaic to distinguished splendour through a balanced overlapping of different treatment processes. Taken as a whole, the house is a laboratory-like experiment, depicting the close planning co-operation between the architect and the master clay builder and client Martin Rauch, and culminating in his own hand-construction of the building.

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