11.7.2012

House in Ovar, Portugal

La casa en Ovar, Portugal, es un ejercicio en el que se estiran hasta el límite una serie de ideas y conceptos que desde hace mucho tiempo figuran en otros proyectos y que permite pensar sobre la forma de habitar una vivienda. La casa de 680 m2 se ubica sobre un suelo arenoso no es muy estable, lo que nos ha permitido pensarla como un objeto que se desarrolla en un continuo. La necesidad de diseñar el programa de la casa en una planta hace que la diferencia entre los espacios se lleve a cabo a través de alturas variables con formas geométricas en relación con su importancia y su significado. Las zonas más expresivas, como la piscina y el estudio de pintura o el cuerpo de la entrada desde la calle, adquieren formas más expresivas y más elevadas. La idea del objeto en concreto, un material tradicionalmente esculpible, aparece implícito en este concepto. La longitud del corredor se utiliza para distribuir las funciones deseadas. Las grandes áreas, en estrecha relación con el paisaje y con las áreas boscosas, sugieren espacios de ocio al aire libre.

Photography by Nelson Garrido

The house at Ovar, Portugal, is an exercise where we stretched to the limit a number of ideas and concepts for a long time already contained in other projects, which had never been put in place. It is also – and above all – a project, which allows for thinking with other people about their own way of inhabiting a dwelling.
The large-scale project, covering 680 m2, to be located on not very stable sandy soil allowed us to ponder the house as an object which develops in a continuum. The need to design the main programme of the house as a ground floor meant that the difference between spaces was implemented by means of variable heights in geometric forms: in respect of their importance and meaning, the most expressive areas such as the swimming pool and the painter’s studio or the body of the entrance from the street acquire more expressive and more elevated forms.
The idea for the object in concrete, a traditionally sculptable material, appears implicit in this concept, designing the elevations with level and sloping surfaces up to the coverage. The length of the corridor is used to distribute the desired functions and large areas, further creating clipping plan, which allow for a relation with landscape, with the various wooded areas to be constructed suggesting outdoor leisure.

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