4.12.2012

Gymnasium in Chelles, France

El ágora El diseño del gimnasio y de la plaza del centro de Chelles fue una oportunidad para enfrentar los problemas urbanos pendientes del área. Ubicada en una posición central, entre el Parque de la Memoria Emile Fouchard, el ayuntamiento, la escuela Weczerka y el centro de arte contemporáneo "les Églises", el conjunto es una suma de edificios heterogéneos en el que todos los símbolos y los poderes de la ciudad (el Iglesia, el Estado, la cultura, la educación y el deporte) se concentran. En este caso todos estos componentes parecían yuxtapuestos más que ordenados, a pesar de la delicada intervención de Marc Barani y Martin Szekely quienes transformaron las dos iglesias en un centro de arte contemporáneo. El objetivo de este proyecto es re-programar el área, elevándola a la categoría de un ágora. El edificio, por lo tanto, necesitaba una inserción estratégica, una idea y una volumetría que contribuyera a lograr una nueva percepción de la totalidad.

El rol urbano del nuevo edificio
Basándonos en esta observación, consideramos el proyecto como una operación de montaje urbano en el que el gimnasio y la explanada desempeñen el papel de articuladores. Nos basamos en un análisis detallado de la operación, las secuencias y las escalas de los distintos componentes. La huella ortogonal del edificio es paralela a las fachadas de la escuela secundaria y del ayuntamiento. De esta manera, ayuda a re-definir y mejorar los espacios urbanos, así como a conectar el parque con la iglesia. Estos espacios públicos, la plaza y la nueva calle peatonal, se dibujan de una manera convencional: regular, rodeados y definidos por los edificios.

Un objeto urbano, un “catalizador” de opiniones
Una vez que los volúmenes fueron construidos, el reto del proyecto arquitectónico residió en renovar el lenguaje tradicional de los gimnasio: a menudo resueltos como una caja opaca, ciega y sorda a su contexto. En este caso tuvimos que abandonar la habitual imagen relacionada con las instalaciones deportivas para implementar un objeto que “nos dejara ver” como un caleidoscopio la fragmentación urbana, reflejando la imagen de los edificios de los alrededores con el fin de dar respuesta con una nueva visión, más sensible. Con este fin, la fachada se compone de dos capas, la primera de vidrio que refleja la luz, y la segundo de cobre que la da su coloración, aumenta la reflexión, y protege a los vidrios contra el impacto. Mientras que la forma simple y la ubicación ortogonal del edificio permiten ordenar el espacio, las fachadas crean una ambigüedad que vacía al edificio de su materialidad, haciéndolo desaparecer. El conjunto da una impresión de ligereza y magia. Por la noche, el juego se invierte.

Organización interna
Una vez definida la estrategia urbana y el tratamiento de las fachadas, la simplicidad de los volúmenes permite a su vez organizar espacialmente el gimnasio de manera eficiente y funcional. El sistema técnico utilizado para la envoltura es simple: una estructura de acero y la parte inferior de las fachadas de vidrio resueltas con un muro de hormigón, aislado y cubierto por un revestimiento de cobre. Esta doble piel proporciona un aislamiento acústico ideal. El cobre, enchapado en madera, absorbe el ruido y reduce la resonancia en las zonas de alto volumen. El proyecto es también un buen ejemplo de eco-construcción.

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Original text in English

The agora
The design of the gymnasium and the square of central Chelles was an opportunity to use an architectural project to address urban issues that have been left aside in past developments.
The plot is indeed in a central position between the Park of Remembrance Emile Fouchard, the town hall, the Weczerka high school and the centre for contemporary art «les églises»: a highly heterogeneous environment where all the symbols and powers of the city (the church, State, culture, education and sports) are concentrated.
All these components, in this case, seem more juxtaposed than actually ordered, despite the delicate intervention by Marc Barani and Martin Szekely transforming the two churches into a center of contemporary art.
The aim of this project is to replay this rescheduling, elevating it into the category of an agora. The space, therefore, was in need of a strategic, volumetric insertion and an idea, contributing to the completion of the history and a new perception of the whole.

Urban role of the new building
Based on this observation, we considered the project as an operation of urban reassembly in which the gym and esplanade play the role of articulation. We relied on a detailed analysis of the operation, sequences and the scales of the various components.
The orthogonal footprint of the building is parallel to the facades of the high school and the town hall. In this way, it helps to redefine and enhance urban spaces as well as to connect the park to the church through a journey.
These public spaces, the piazza and the new pedestrian street, are drawn in a conventional manner: regular, surrounded and defined by buildings.

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An urban object, a «catalyst» of views.
Once the volumes were constructed, the challenge of the architectural project has resided in the renewal of the traditional vocabulary of the gym: very often, we deal with an opaque box, blind and deaf to the context in which it occurs.
Here, we had to escape from the imagery related to sports facilities to implement an object which «lets us see» a fragmenting urban kaleidoscope, diffracting and reflecting the image of the surrounding buildings in order to respond with a new, more sensitive vision.
To this end, the facade is composed of two layers, the first (the glass) reflecting and letting in light, and the second (the copper), coloring and magnifying the reflection, providing protection from glass impacts.
While the simple shape and the orthogonal location of the building allows to order spaces, the facades create an ambiguity emptying the building of its materiality, making it disappear. The whole gives an impression of lightness and magic.
At night, the game is reversed.

The gym, with its style and footprint, aims to be the symbol of a new vision of the city.

Internal organization
Once the urban strategy and the treatment of the facades were defined, the simplicity of the volumes allowed to turn the spatial organization of the gym into an efficient and functional area.
The technical system used for the envelope is simple: a steel structure, the bottom of the glass facades made of a concrete wall insulated by an indoor copper cladding. This double skin provides an ideal sound insulation. The copper, plated on timber, absorbs noise and reduces resonance in high volume areas such as multisport halls.
The realization of this project is also a good example of an eco-construction.

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A project based on the logic of eco-construction
Thermal insulation
Ranked at the Very High Energy Performance (THPE) level, the building ensures a high level of comfort thanks to the inertia of its insulated concrete walls that contribute to cooling in summer and limited heat loss in winter. It is reinforced by the presence of night ventilation in the spaces. The system used consists of a power plant processing dual-flow air recovering energy from exhaust air. Each façade is equipped with a glazing area of 2.28 m2, STADIP 44.2 «securit» type, on the external side and tempered glass (8 mm), with a 14mm argon heat-resistant blade.

Heating
The site is directly connected to the city’s geothermal heat network. A heating programmer prior to space occupancy is also implemented. The heat distribution ensures the needs of hot water and heating the gym, an extension, changing rooms and circulation spaces.

Electricity
Thirty-two photovoltaic modules with an output of 7360 Watts, or 6600 VA for resale to EDF, have been installed.

Water management
Outside, the rainwater recovery system works together with the green roof. It supplies the gymnasium’s sanitary areas and the surrounding greenery.

Lighting
The building receives natural light through large windows on the curtain wall and roof. It is emphasized by the external presence of a LED light recessed floor.
The access points are marked by candelabra. Presence detectors are being used in all interiors, except for the great hall, optimizing power management based on attendance.

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